És az ásványvagyon stratégia?
A kormány a múlt heti ülésén meghatározó jelentőségű döntéseket hozott energia- és klímapolitikai kérdésekben, e két területet szoros kapcsolódásuk miatt összefüggéseikben érdemes kezelni. A részletekről Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Kaderják Péter energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkár nemzetközi sajtótájékoztatón számoltak be január 10-én.
A kormány megvitatta és elfogadta az Éghajlatváltozási Cselekvési Tervet, az éghajlatváltozás Kárpát-medencére gyakorolt hatásáról szóló jelentést, az új Nemzeti Energiastratégiát, és a Nemzeti Energia és Klímatervet.
Mivel minden mindennel összefügg, egy új stratégiai cselekvési terv új kérdéseket is vet fel.
Elsőként azt, hogy halad a 2018-ban már elfogadott hasonló tárgyú cselekvési terv? Mi lesz azokkal a lényeges intézkedésekkel, amelyeket abban körvonalazott a kormány – átkerülnek-e az ott körvonalazott feladatok az új dokumentumba?
A szénerőművek leállítása magával vonja a mészkőörlemény termelés drasztikus csökkentését is, mivel ezt az anyagot használják a füstgázok közömbösítésére. Tartalmazza-e a stratégiai terv új felhasználási területek kutatását?
Másrészt viszont eltűnik majd a piacról a reagipsz, ami ugyanennek a közömbösítési folyamatnak a végterméke, és gipszkarton gyártásunk egyik nélkülözhetetlen alapanyaga. Tartalmazza-e a terv a gipszlelőhelyeink beindítandó kutatását a kieső anyag pótlására? Vagy tünjenek el a válaszfalak is?
Végül pedig, ha kiesik a szénalapú energiatermelés, és nő az atomenergia szerepe, akkor az állam előrelép-e az uránérc kutatás területén, vagy elfogadja alaperőműveink teljes import függőségét is?
Mindezek felvetik azt az
évtizedes távlatokban válasz nélkül maradó kérdést is, hogy foglalkozik-e valaki kormányszinten ásványvagyonunk, ásványi nyersanyagaink széles palettájában felmerülő hosszútávú kutatási, ellátási kérdésekkel? Nem kell-e átgondolni egyúttal ezeket is?